Uusia ennen kokemattomia pyöräilyreittejä – ja ajatuksia koulutuksesta

polkupyörä.
Kuva: Eeva Salo-Kopperi

Ostin sähköpyörän ja aloitin tauon jälkeen pyöräilyn. Uusilla pyöräreiteillä olen miettinyt koulutuksen ja osaamisen kartuttamisen erilaisia reittejä, mistä uuden oppiminen alkaa ja mikä sitä edistää ja motivoi, mistä syntyvät uudet ajatukset, rohkeus uudelle ja itseä motivoivat tavoitteet. Tässä jotakin alkupalaa!

Kuulun siihen ihmisjoukkoon, jolla korona-ajan etätyö oli vähentänyt oleellisesti liikkumista. Kunnon kohentaminen vaati enemmän vaivannäköä kuin satunnaiset urheilupuuskat. Entiset liikuntamuodot ja kävelyreitit eivät samalla tavalla vetäneet liikkeelle. Tiedostin kaipaavani jotain uutta, joka toisi uutta intoa liikuttaa niveliä. Etsin muutosta ja päätin, että näin ei enää vetele. Koulutuksessa on yhtä lailla kysymys muutostarpeeseen vastaamisesta.

Ajatus uudesta pyörästä tuli vastaan kuin huuma. Tosin sitä edelsi havainto, että en ollut ihan samanlaisessa kunnossa kuin ennen. Löysin itseni sovittelemasta urheiluliikkeessä erimallisia sähköpyöriä. Näin kirkkaasti sähköpyöräilyyn liittyvät mahdollisuudet ja hyödyt. Mietin, että tuommoinen urheilullinen nuorekas malli vai tämmöinen mummomalli. Aikani kokeiltuani ja neuvoja saatuani löysin sopivan pyörän, joka tuntui omalta ja käyttööni sopivalta. Omiin tavoitteisiin sopivan mallin löytyminen oli tärkeää. Näinhän tämä on, kun itselle sopivaa koulutusta etsitään.

Maksaessani pyörää käteisellä ymmärsin konkreettisesti, että sähköpyörän osto ei ole mikään pikku juttu. Ajelin uutukaisellani kotiin ja olin hämilläni reippaudestani. Tein tuttavuutta pyörän kanssa, tunnustelin ja taputtelin sitä niin kuin hevosen omistajat hellivät hevosiaan samalla vakuutellen itselleni hyvää hankintaa. Vastaavasti koulutus on investointi, joka tarkoituksena on tuottaa uusia voimavaroja, osaamista ja uudistumisen teitä.

Tavoitteet kohdalleen ja oppiminen on mielekästä

Aloitin sähköpyöräilyni maltillisesti työmatkapyöräilynä ja lähialueilla. Nälkä kasvoi syödessä ja laajensin reittejä uusiin maastoihin. Lähdin pyöräilemään joko valmistautuen tai paikan päällä reittivalintoja tehden. Aina kaikki ei mennyt niin kuin suunnittelin. Tie, jota kautta olin ollut aikeissa edetä, olikin yksityistie, ja etsin toisen reitin. Ylämäet eivät tuskastuttaneet samalla tavalla, kun pyörän antamalla tuella pystyin keventämään polkemista. Ei siis ihme, että oppiminen on mielekästä ja motivoivaa, kun osaamista edistävät tavoitteet on asetettu sopivalle tasolle.

Ympäristö avautui uudella tavalla autoa hitaammalla etenemisellä. Havaitsin, että koronan aikana oli rakennettu uusia rakennuksia ja pyöräteitä. Kesä eteni valkovuokoista tuomen tuoksuun, ojanvarsien lupiineista kissankelloihin, orastavasta kasvusta ja keltaisiin viljapeltoihin. Levollinen tarkkaavaisuus sai tilaa ja viritti mietteitä.  Hälyn vähentäminen, aikaan ja paikkaan kiinnittyminen ja keskittyminen liittyvät uusia ajatuksia, ymmärrystä, kytkentöjä ja mahdollisuuksia avaavaan koulutukseen ja oppimiseen.

Virressä lauletaan ”Anna, Kristus, rohkeutta mennä maastoon tiettömään”. Oma rohkeuteni uusille reiteille kasvoi ja kilometrimäärät kasvoivat vähitellen. Sukelsin taajamasta metsiin ja vieraille poluille, enkä välttämättä tiennyt mihin olen ajamassa, kunnes tunnistin maastosta ja kartasta. Pidensin matkareittejäni, jotka ulottuivat naapurikuntien kylätaajamiin. Innostuin kokemastani ja uuden linkittymisestä mielen sisäiselle kartalle.

Kirkolta ja sen työntekijöiltä odotetaan yhä enemmän uudistumiskykyä ja rohkeutta kulkea sinne ja siellä, missä ei ole ennen kuljettu. Koulutus on tärkeä väline henkilökohtaisen ja organisaatioiden uudistumiskyvyn vahvistamiseen. Koronavuosien jälkeen koulutusten työntekijöitä yhteen kokoava luonne on entistä merkityksellisempää osaamisen vahvistajana, kokemusten jäsentäjänä, henkilöstön voimavarojen lisääjänä ja tulevaisuuden reiteille luotsaajana.

Uusi koulutuskalenteri on julkaistu. Tutustu vuoden 2023 koulutustarjontaan.

Eeva Salo-Kopperi.

Eeva Salo-Kopperi
Asiantuntija, henkilöstökoulutuksen koordinaatio
Kirkon tutkimus ja koulutus