Voiko tiekirkossa jo ladata sekä sielun että sähköauton?

sähköauton lataaminen
Kuva: Aarne Ormio

Kirkon energia- ja ilmastostrategiasta löytyy suositus, jonka mukaan kaikissa tiekirkoissa on sähköauton latauspiste vuonna 2021. Suositus liittyy laajempaan tavoitteeseen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tiekirkkokesä käynnistyy pian, mutta ihan vielä ei kannata laskea sen varaan, että kirkon luota löytyy latauspiste sähköautolle.

Malmi ehätti ensimmäiseksi

Kirkon energia- ja ilmastostrategia Hiilineutraali kirkko 2030 hyväksyttiin helmikuussa 2019. Tiekirkkoasioita seurakuntien kanssa hoitava Kirkkopalvelut ry ryhtyi kartoittamaan mahdollisuuksia, kuinka tavoite voisi käytännössä toteutua. Helsinkiläinen Malmin seurakunta lähti mukaan pilottihankkeeseen, jossa Malmin kirkon parkkipaikalle asennettiin latauspiste alkusyksystä 2020.

”Pilottihanke Malmin seurakunnan kanssa osoitti, että tämähän on hyvä ja helppo juttu”, kehityspäällikkö Jari Kupiainen Kirkkopalveluista sanoo.

Lataamisesta peritään maksu, ja halutessaan sähköyhtiö tai seurakunta itse voi lahjoittaa osan tuotosta vaikkapa Yhteisvastuukeräykseen, kuten Malmilla päätettiin tehdä. Näin seurakunta kytkee yhteen monta positiivista viestiä: tiedon kirkosta kaikille avoimena pysähdyspaikkana, lupauksen kirkon hiilineutraalisuustavoitteisiin sitoutumisesta ja vaivattoman mahdollisuuden osallistua hyvän tekemiseen.

Remontti vauhditti päätöstä Nivalassa

Sähköllä kulkevan auton käyttäjille osoitetaan vieraanvaraisuutta myös Nivalan seurakunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Nivalan kirkon parkkipaikalla sähköauton lataaminen on ollut mahdollista noin puoli vuotta.

Nivalan seurakunnan kirkkoherra Sanna Jukkola kertoo, että päätös oli hyvin helppo eikä asiaan liittynyt mitään kommervenkkeja. Luonteva tilaisuus tarjoutui kirkon peruskorjaukseen ja samassa yhteydessä toteutettuun parkkipaikan remonttiin liittyen. Ratkaisusta on tullut kiitosta seurakunnalle, jonka latauspiste on toistaiseksi kaupungin ainoa yleinen sähköauton latauspiste.

”Halusimme toimia Kirkon ympäristödiplomin tavoitteiden mukaisesti”, Jukkola toteaa. Ympäristödiplomi on kirkon oma ympäristöjärjestelmä, joka myös omalta osaltaan edistää Hiilineutraali kirkko 2030 -strategian toteutumista. Nivalan seurakunta uusi ympäristödiplominsa vuodenvaihteessa.

Jukkola huomauttaa, että harvaan asutulla seudulla ei ole vielä ollut havaittavissa suurta sähköautobuumia pitkien etäisyyksien vuoksi. Hän uskoo, että koronan hellitettyä, kun ihmiset alkavat liikkua enemmän, latauspisteellä on enemmän käyttöä. Nivalan kirkko palvelee tulevana kesänä taas tiekirkkona.

Odotettavissa innostusta

Tiekirkkoja on eri puolilla Suomea, ja niissä on vierailtu kesäisin lähes 400 000 kertaa. Kirkko, jonka yhteydessä on latauspiste, kutsuu rauhoittumaan ja hiljentymään sillä välin, kun auto latautuu.

”Lataa sielusi ja lataa autosi, siitä voisi saada hyvän sloganin”, Kupiainen tuumii.

Kaikki kirkot eivät suinkaan ole sijaintinsa puolesta ihanteellisia paikkoja sähköauton latausasemalle. Kupiaisen mielestä idea on joka tapauksessa hyvä. Latauspisteen hankkiminen on vahva viesti kirkon energia- ja ilmastostrategiasta ja siitä, että seurakunta elää tässä päivässä. Hän uskoo, että ennemmin tai myöhemmin seurakunnat innostuvat asiasta ja seuraavat toistensa esimerkkiä.

Hanna Pekkanen
Viestintäasiantuntija, Kirkon viestintä