Tiistaina 10.12. vietimme verkkohankkeessa pikkujouluja. Mukana juhlimassa olivat syksyn ja kevään pilottiseurakuntien yhteyshenkilöt. Pikkujoulut tässä porukassa tarkoitti lähinnä työskentelyä. Mutta kyllä lopuksi paikalle ilmestyi tonttu.
Kävimme läpi mitä olemme syksyn aikana saaneet aikaan, mistä lähdimme liikkeelle ja missä vaiheessa olemme nyt.
Pikkujouluissa katsoimme, miltä julkaisujärjestelmä näyttää tällä hetkellä. Kävimme läpi, miten ylläpitäjä pystyy nostamaan tapahtuman seurakunnan internetsivuilla. Saimme nähdä miten tilatietoja tällä hetkellä voi syöttää järjestelmään. Kävimme pikaisesti läpi miten navigaatio-otsikoihin päädyttiin, ja miten oikeastaan jokainen palanen koko ajan elää, riippuen siitä mitä loppukäyttäjät meille kertoo.
Minkälainen on valovoimainen tapahtumakuvaus?
Yksi innovointihetki työpajassa käsitteli tapahtumakuvausta. Mitkä ovat tärkeimmät elementit valovoimaisessa tapahtumakuvauksessa? Käytimme työskentelyssä oikeita esimerkkejä seurakuntien tapahtumakuvauksista.
Yksi työstettävistä, verkosta löytynyt oikea esimerkki, näytti tältä:
Miestenpiiri
Tuiran kirkko
ti 7.1.2014 klo 18.00
Osallistujat muokkasivat tapahtumaa houkuttelevampaan muotoon, tietämättä mitä tässä piirissä oikeasti tapahtuu. (Huom! Muokattu esimerkki on siis sisällöltään fiktiivinen.)
Miestenpiiri Tuiran kirkossa
ti 7.1. kello 18-21
Hei mies!
Aloita uusi vuosi rennossa ryhmässä, jossa saunomme, paistamme makkaraa ja pohdimme elämää. Lopuksi pieni hartaus.
Jos et ole ennen uskaltautunut ryhmään, jossa puhutaan muustakin kuin lätkästä ja autoista, tämä on juuri sinulle!
Ei ennakkoilmoittautumista. Omat pyyhkeet mukaan. Kirkko tarjoaa makkarat ja sinapit.
Kesto n. 3 tuntia.
Reilu kohdentaminen ja hengellisyyden määrä
Alkuperäisessä tapahtumakuvauksessa ei ollut kovinkaan paljon tietoa. Tapahtumia markkinoitaessa kannattaa kertoa perusasiat selkeästi, eli:
- missä ja milloin tapahtuu
- kenelle tapahtuma on tarkoitettu
- kuinka kauan kestää
- onko tapahtuma maksuton
- kuka on yhteyshenkilö
- miten pääsee mukaan
Lisäksi pari vinkkiä tapahtuman järjestäjälle, jotka nousivat esille tapahtumaa muokatessa:
- On tärkeää kertoa, kenelle tapahtuma on tarkoitettu. Kuka on tapahtumasi kohderyhmä? Kuvilla voi tukea tapahtuman luonnetta. On hyvä kertoa, että kyseessä on esimerkiksi koko perheen tapahtuma, tai esimerkiksi vain miehille suunnattu tilaisuus.
- On oikeudenmukaista kertoa, minkälaista hengellisyyttä tapahtumaan liittyy. Joillekin hengellisyys on tärkein asia, ja jos hengellisyyttä ei ole tarjolla, pettymys voi olla suuri. Ja päinvastoin.
Tapahtumakuvauksen ohjeistus on työn alla.
Tutki uskoa – mitkä sisällöt eivät sovi otsikon alle?
Uusia verkkopalvelun sisältökokonaisuuksia suunnitellaan heti ensi vuoden alusta. Pikkujoulujen työpajassa pohdimme osiota, jota tällä hetkellä kutsutaan nimellä Tutki uskoa.
Työpajassa pohdimme, mitä sellaiset asiat ovat, jotka eivät kuulu tähän kyseiseen osioon.
Esimerkkejä asioista jotka eivät tänne kuulu ovat:
- Sählykerhot (pitää olla todellisia uskonasioita)
- Auktoriteettien esittelyt
- Organisaatioesittelyt
- Olettamukset siitä, että ihminen tietää kirkon sisäpiiriasioita
- Pelkkää tekstisisältö
- Standardiläppä
- Liian valmiiksi pureskeltu sisältö
Miten olemme hankkeessa onnistuneet?
Pilottiseurakuntien palaute on tärkeää. Miten olemme tämän syksyn aikana onnistuneet työssämme?
Hienoa on, että hankkeessa asiat etenevät. Paljon on tehty, vaikka tuntuukin että paljon on vielä edessä. On myös positiivista, että olemme tehneet tätä työtä yhdessä.
Mutta mitä voisimme parantaa? Hankkeessa työskennellään hyvin intensiivisesti. Seurakuntien työntekijöille, pilottikoordinaattoreille, on haastavaa ehtiä tekemään kaikkea ja ehtiä ajallaan kommentoida asioita. Yllättäviä pyyntöjä tulee, ja muiden töiden ohessa on haastavaa ehtiä tarpeeksi nopeasti vastaamaan pyyntöihin.
Hankkeen avaintekijät tekevätkin uuden vuoden lupauksen: Ensi vuonna teemme töitä sen eteen, että seurakuntien työntekijöillä olisi helpompaa arvioida, milloin työpanosta tarvitaan, minkä verran milloinkin. Välillä on intensiivisempää, välillä hieman kevyempää. Mutta hanke vaatii kyllä kovasti työtä.
Kiitollisuutta!
Osoitamme lämpimän kiitoksen kaikille, jotka ovat puurtaneet, auttaneet, osallistuneet ja tehneet töitä tämän vuoden aikana. Työpanoksenne on ollut tärkeä.
Toivotamme rauhallista joulua ja potkua uuteen vuoteen.