Kirkko lähti keväällä 2017 pienimuotoisen kaupallisen yhteistyön merkeissä A-lehtien kelkkaan ripari.fi-tubettajayhteistyöllä. Kaksi A-lehtien omistaman, ripari-ikäisten nuorten joukossa jättisuositun Demi.fi-palvelun suosikkitubettajaa teki yhdessä kirkon kanssa tuotetun riparivideon – toinen keväällä juuri ennen kesän riparisesonkia ja toinen elokuussa ennen seuraavan vuoden ripari-ilmoittautumisten alkamista.
Ensimmäinen, Eerika Haikosen tekemä ”Erilaisia ihmistyyppejä: Riparilaiset” –video keräsi yli 31.000 katselukertaa, yli tuhat tykkäystä ja yli 130 kommenttia. Toinen video, elokuussa julkaistu By Selman tekemä ”Mun päivä rippileirillä” keräsi lähes 27.000 katselukertaa, 725 tykkäystä ja lähes 100 kommenttia.
Katselukertojen määrää oleellisempaa oli kuitenkin laadullinen palaute, jota saatiin By Selman videon yhteydessä toteutetulla käyttäjäkyselyllä, johon vastasi 126 videon katsojaa. He arvioivat videon nostaneen selvästi positiivista mielikuvaa riparista ja lisänneen heidän mielenkiintoaan rippikoulua kohtaan.
Kysely toteutettiin Questback Essentials –työkalulla, ja homma toimi niin, että videon tekijä By Selma kehotti videon lopussa katsojia vastaamaan kyselyyn, jonka linkki löytyi videon alla olevasta tekstikentästä.
Vastaajista 80% arvioi videon mielenkiintoiseksi, ja 74% niistä vastaajista, jotka eivät vielä olleet käyneet rippikoulua, arvioi videon tuoneen heille uutta hyödyllistä tietoa rippikoulusta. 72% vastajista oli sitä mieltä, että video lisäsi heidän kiinnostustaan rippikoulua kohtaan.
Kyselyssä kerättiin palautetta myös vapaasanavastauksilla. Eräs 15-vuotias katsoja arvioi videota näin:
”Hienoa että on myös tälläisiä yhteistyövideoita. Video antoi positiivisen kuvan rippileiristä ja siinä esitettiin myös perus tiedot rippikoulusta hyvin. Oli hyvä että videolla ei painostettu ketään käymään rippikoulu, vaan se varmasti sai nuoremmat katsojat kiinnostumaan rippikoulusta.”
Koko kyselyraportin voit katsoa tästä: Tutkimustulokset
Juho Niemelä