Persoonatyöpaja – konkreettisia työkaluja sisällöntuotantoon!

Kuva: Erja Vaarala-Saarenpää

Kuva: Erja Vaarala-Saarenpää

Eletään vuoden 2013 loppua Ylä-Savon seurakuntayhtymässä. Työntekijöitä viidestä seurakunnasta on kokoontunut työpajatyyppiseen työskentelyyn Iisalmeen. Pienissä porinaryhmissä käy kiivas pulputus, kun mietimme vastauksia kysymyksiin:

  • Ketkä käyttävät tällä hetkellä seurakuntamme verkkosivuja ja miksi?
  • Ketkä voisivat käydä verkkosivuillamme nyt ja tulevaisuudessa?

Kaiken takana on loppukäyttäjä, seurakuntalainen, kirkon jäsen

Me seurakunnan työntekijät emme tee verkkosivuja esitelläksemme omaa työtämme ja tekemisiämme, vaan nimenomaan vastataksemme kirkon jäsenten ja kaikkien verkon käyttäjien kysymyksiin.

Miksi niin monen seurakunnan sivut sitten näyttävät kapulakieliseltä kirkkojargonilta tai organisaation esittelyltä? Miten ihmiset löytäisivät seurakuntien verkkosivut paremmin, kun he googlettavat tietoa ja vastauksia mieltään askarruttaviin asioihin?

Miten tiedän, mitä käyttäjät etsivät ja haluaisivat tietää?

Kun haluamme olla mukana seurakuntalaisten arjessa myös verkon kautta, tulee meidän tietää heistä myös jotakin.

  • Mistä asioista verkon käyttäjät tykkäävät?
  • Mitä he etsivät ja mikä kiinnostaa verkossa?
  • Miten verkkoa käytetään ja millä välineellä?

On vaikea kirjoittaa verkkosivuille tekstiä, ellei tiedä yhtään mitään käyttäjistä, jotka vierailevat seurakunnan verkkosivulla. Myös seuraavanlaisista, nykyisiä seurakunnan verkkosivuja koskevista tiedoista olisi hyötyä:

  • Kuinka paljon kutakin sivua on katseltu?
  • Kuinka paljon verkkosivuilla vietettiin aikaa?
  • Mikä tieto kiinnosti vierailijaa?
  • Millaisia hakusanoja hakija käytti tullessaan sivuille?

Näitä asioita selvitimme Ylä-Savossa mm. verkkosivujemme kävijäseurannan tilastoista Google Analyticsin avulla. Lisäksi verkkohankkeeseen tuotetut selvitykset ja tutkimukset ovat oiva väline löytää yleistietoa näistä aiheista. Näihin aineistoihin perehtymällä voimme saada selville, kohtaavatko tuottamamme verkon sisällöt ja toiminnot kävijöitä ja löytävätkö kävijät vastauksia etsimäänsä.

Mikä ihmeen persoonakuvaus? Miksi me sitä tehdään?

Oleellisia kysymyksiä, mutta tiedätkö ketä tavoittelet verkossa ja miksi? Onko luomasi sisältö kävijää kiinnostavaa?

Persoonakuvausten tekeminen on hauskaa ja mukaansa tempaavaa. Sen on tarkoitus ohjata ja muistuttaa verkon sisällöntuottajaa, jotta hän muistaisi esittää asiat kohderyhmää kiinnostavalla tavalla. Lisäksi persoonakuvaus on tiivistetty, havainnollinen ja tarinamuotoinen kuvaus tietyn kohderyhmän ominaispiirteistä.

Kuvassa Riitta Kauhanen (vas.), Katja Ollikainen, Hannele Vartiainen ja Anu Naakka. Kuva: Erja Vaarala-Saarenpää

Kuvassa lapsityönohjaaja Riitta Kauhanen (vas.), lastenohjaajat Katja Ollikainen ja Hannele Vartiainen sekä johtava lapsityönohjaaja Anu Naakka. Kuva: Erja Vaarala-Saarenpää

”Konkretiaa – me teimme ihan oikeita persoonia!”

Näin me teimme. Kokosimme Ylä-Savon alueelta työntekijöitä yhteiseen aamupäivään, pohtimaan yhdessä, askartelemaan ja saamaan tietoa verkosta ja sen käyttäjistä, unohtamatta huumoria ja naurua. 🙂 Lopputuotoksena saimme oivallisia ja hauskojakin persoonakuvauksia maltillisista loppukäyttäjistä eri työalojen käyttöön. Alla step-by-step ohjeet persoonakuvausten tekemiseksi.

Step-by-step, jonka voi toteuttaa esim. learning by doing café:ssa

Etukäteisvalmistelut

  • Tieto koulutuksesta hyvissä ajoin (koulutuskalenterissa tieto)
  • Kahvit ja pientä purtavaa
  • Hyvä aikataulutus ja napakka ote päivään
  • Varataan tila, videotykki ja tarvittavasti työskentelytilaa (pöydät ja tuolit), sekä muu materiaali: aikakausilehtiä, kyniä, saksia, suttupaperia, liimaa sekä alusta paperi jolle työ liimataan
  • Koulutukselle varataan aikaa noin 1 ½ tuntia
  • Selvitetään ennakkoon, mitkä ovat verkkosivujesi käytetyimmät sisällöt ja millä hakutermeillä sisältöä haetaan. Esim. Google Analytics tai verkkosivujen oma Top 10 -listaus ja vilkaistaan verkkohankkeeseen tuotettuja tutkimuksia.

Työpajatyöskentely

Muodostetaan esim. työaloittain pieniä porinaryhmiä

Porina 1. Ketkä käyttävät verkkosivujamme ja miksi? Tulevaisuuden käyttäjät?

  • Mietitään pienissä ryhmissä sekä kerrotaan pähkäilyt muille ryhmille.
  • Näytetään tilastojen faktat nykyisten verkkosivujen käytöstä (Google Analyticks).

Porina 2. Jäsen 360 persoonat

  • Kerrotaan Jäsen 360 -ideasta ja keskeisistä ajatuksista. Muutamia malleja Sakastin sivuilla.
  • Annetaan ihmisten kysellä ja tarkentaa asioita
  • Jaetaan materiaali ja aloitetaan työskentely, kouluttajat kiertävät ryhmissä sekä auttavat alkuun jos jollakin on hankala aloittaa työtä
  • Valmiit persoonakuvaukset esitellään muille ryhmille ja laitetaan esille seinälle

Jälkikäteen

  • Persoonaprofiilit esille työpisteisiin
  • Mahdollisuus tehdä persoonakuvauksia, jotka vastaavat omaa asiakaskuntaa
  • Kuvaukset skannataan sähköisiksi ja löytyvät Intrasta
  • Palautteen kerääminen päivästä

Ylä-Savossa kuvaukset löytyvät nykyisin yhtymän Intrasta, josta verkkoon sisältöä tuottava voi ne tulostaa ja laittaa tietokoneensa viereen tai muulle näkyvälle paikalle muistuttamaan ja ohjaamaan työskentelyään? Uskallan väittää, että jokainen joka oli itse tekemässä kuvausta, muistaa siitä jotakin tuottaessaan sisältöä verkkoon!

Positiivinen palaute päivästä oli innostava ja kannustava. Eräs osanottaja totesi palautteessaan ”Napakka ohjelma. Sopivasti tietoa ja osallistujien omaa työskentelyä. Tietoiskut ja oma työstäminen tukivat toisiaan.”

Millainen on sinun seurakuntasi verkkosivujen käyttäjä?

Tutustu verkkohankkeen kohderyhmäajatteluun ja lataa sivun lopusta ppt-esitys, jonka avulla voitte laatia oman seurakuntanne persoonakuvaukset.

 

JÄTÄ KOMMENTTI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.