Miksi tapahtumailmoitukset näyttävät enemmän työvuorolistoilta kuin osallistumiskutsuilta? Seurakunta, jäsentensä yhteisö, kokoontuu tapahtumissa – ovat ne usein yksittäisiä tai säännöllisiä, konsertteja tai kerhoja.
Seurakuntien verkkosivustojen käytetyintä sisältöä ovat tapahtumat – niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Sekä seurakuntien verkkosivustojen kävijätilastot että Seurakuntien verkkohankkeessa haastatellut ”maltilliset” kirkon jäsenet kertovat samaa viestiä: tapahtumat kiinnostavat! Niistä myös halutaan monipuolisesti tietoa.
Haastatellut eivät pitäneet nykyistä tapaa kutsua esimerkiksi jumalanpalvelukseen – tai siis messuun – kovinkaan houkuttelevana.
Satunnaisen kirkossakävijän tuntemukset kiteytyvät Pekka Pesosen mielipidekirjoituksessa (Kotimaa 4.9.): ”Jumalanpalvelusilmoitukset näyttävät enemmän työvuorolistoilta kuin tiedotteilta siitä, mitä jumalanpalveluksessa tapahtuu. Vaikuttaa aivan siltä, kuin satunnaista kirkossakävijää ei sinne edes kaivattaisi.”
Työvuorolista ei kutsu mukaan
Niinhän se onkin – kirkon jäsenelle suunnattu kutsu tapahtumaan saattaa olla juuri ”työvuorolista”, suora kopio seurakunnan tila- ja henkilövarausjärjestelmästä (esim. Prime, Katriina, Varaaja). Kätevää ja nopeaa työntekijälle, mutta huonoa palvelua seurakuntalaiselle. Seurakuntalaisen näkökulmasta olennaisin asia – osallisuus ja tunne kutsutuksi tulemista – jää saavuttamatta.
Työvuorolista ja tapahtumien markkinointi (!) ovat eri asioita. Niiden kohderyhmä ja sisällöt ovat erilaiset. Tämän vuoksi Primen/Katriinan/Varaajan ja Lukkarin integraation hyötyjä ja haittoja on pohdittu huolella. Tässä vaiheessa integraatiota ei ole toteutettu, koska pilottiseurakunnissa ja koko hankkeessa haitat on koettu hyötyjä suuremmaksi.
Lukkarista apua tapahtumien laadukkaaseen markkinointiin
Lukkarissa onkin panostettu erityisesti tapahtumien – kuten jumalanpalvelusten – laadukkaaseen kuvaamiseen. Lukkarin tapahtumatietoihin sisältyvät myös Pekka Pesosen toivomat tiedot jumalanpalveluksesta: paikkatiedot (kartta, parkkipaikka, ulkokuva) ja työntekijöiden esittely (kuva, yhteystiedot). Lisäksi tapahtumakuvauksessa voidaan kertoa monenlaista lisätietoa, kuten ohjelma, kohderyhmä ja kustannukset. Saarna voidaan julkaista vaikkapa saarnablogissa ja siitä käydä keskustelua myös verkossa.
Mitä tapahtumasta tulisi kertoa?
Houkuttelevien tapahtumakuvausten tekemistä on harjoiteltu sekä pilottiseurakuntien työpajoissa että Kirkon viestintäpäivien ammatillisessa Lukkari-tapaamisessa. Uudenlainen tapahtumailmoittelu on koettu sekä innostavaksi että haastavaksi.
Pöytyän työpajassa kaikki seurakunnan työntekijät pohtivat yhdessä, keitä haluamme kutsua messuun ja millaisia kysymyksiä näillä ihmisillä on mielessä.
Kirkon viestintäpäivillä viestinnän ammattilaiset saivat saman haasteen. Tehtävänä oli muokata sunnuntain jumalanpalvelus maltillista seurakuntalaista houkuttelevaksi. Parin minuutin aikaraja sai hikikarpalot kirpoamaan ja kuultiinpa pöydän äärestä huokailujakin: ”Ei oo helppoo.” Humoristisella heittäytymisellä kuivakan kuuloisesta hartaustilaisuudesta kehkeytyi kuitenkin melkoinen kulttuuritapahtuma. Innostuiko viestintäpäivillä haastateltu maltillinen Jyrki Richt mukaan messuun?
Su 7.9. klo 10 messu kirkossa
13. sunn. hell. ”Jeesus Parantajamme”
Isotalo, Virtanen
Nyt mars opettelemaan messun markkinoimista! Muista miettiä kohderyhmä myös otsikoinnissa: Kutsutko keski-ikäistä jumalanpalvelukseen vai lapsiperhettä perhemessuun? Ohjeita ja vinkkejä valovoimaisen tapahtumakuvauksen tueksi on tarjolla: Hyvää tapahtumaa ei tarvitse enää piilotella!
***
Lukkari on verkkosivuston julkaisujärjestelmä – ja enemmän! Seurakuntien verkkohankkeessa kehitetään Lukkaria pilotoiden vuoden 2014 aikana. Lukkarin käyttöönotto uusissa seurakunnissa tai seurakuntayhtymissä on mahdollista vuoden 2015 aikana. Seurakunnat voivat aloittaa verkkouudistukseen valmistautumisen itsenäisesti. Monipuolista materiaalia on kerätty sivulle sakasti.evl.fi/mitenmukaan. Kiinnostuksensa Lukkarin käyttöönottoon voi parhaiten kertoa lähettämällä sähköpostia: verkkohanke@evl.fi.
Ihan hyvä että tästäkin keskustellaan ja mietitään vetävämpiä, kiinnostavampia mainoksia ! Tuo Lakeuden Ristin kuva on upea, samoin sen alla oleva ” henkilökuva ”, varsinkin kiva että naispuhuja saa hymyilläkin siinä 😉 – se tuo jo hyvän mielen. Ainoa minkä kyllä vaihtaisin näin äkkiseltään on tuo sana ” jeesustelua ” – se ei kolahda mitenkään positiivisena tai kiinnostavana korvaan. Väriä mainoksiin, ihan ok ja silti myös asiakohdat oikein.