Seurakuntien verkkohankkeen konseptointivaiheen kick-off pidettiin 30.8. varsin loppukäyttäjälähtöisissä merkeissä. Mukana oli Ambientian, Kirkon tiedotuskeskusken ja pilottiseurakuntien väkeä. Päivän tavoitteena oli saada kaikille osallistujille yhteinäinen käsitys siitä, mitä loppukäyttäjälähtöinen suunnittelu tarkoittaa.
Tässä jakoon kyseisen päivän materiaalit – mukana myös varsin osuva bingo pelattavaksi loppukäyttäjälähtöisiin syysiltoihin! Konseptointivaiheen kick-offissa bingovoiton vei muuten Sami K.
Päävastuut jaettu ja työpajat ovat alkaneet
Ensimmäisessä, tämän syksyn pilottivaiheessa mukana ovat Oulun seurakuntayhtymä ja Keravan seurakunta. Näiden ensimmäiset työpajat, workshopit, on suunniteltu lähestymään samaa aihealuetta erilaisin painotuksin. Tänään perjantaina Oulussa pidetyssä koko päivän mittaisessa workshopissa oli mukana 12 työntekijää seurakunnista ja yhtymästä. Päivän aikana jakaannumme neljään ryhmään ja tarkastelimme muun muassa seuraavia kysymyksiä tarinankerronnan keinoin:
- Tarina tapahtuman lisäämisen taustalla – ideasta aina tapahtuman järjestämiseen – ja entäpä tapahtuman jälkeen?
- Miten tapahtumia/toimintaa voidaan lajitella löydettävyyden ja tapahtumanostojen edistämiseksi?
- Mitä löytyy nyt Primestä?
- Millainen on tapahtuman/toiminnan perusrakenne?
- Millä niitä rikastetaan (esim. Facebook-nosto tai Instagram-kuvitus) ?
- Globaalit (seurakuntien yhteiset keskitetyt yhteystiedot) – yhteystietojen esittäminen seurakuntien välillä ristiin. Mikä on oikea tarve taustalla?
- Yhteystiedon liittäminen asiayhteyteen (esim. blogi tai artikkeli) – mitä tulee huomioida?
- Missä seurakuntalainen törmää tapahtumaan? ”Facebookista – kirkkoon” millainen on tämä tarina ja keitä ovat tarinassa käyttäjät?
- Miten tiloja lähestyy konfirmaatiotilaisuuteen saapuva kummi entä turisti, joka lähestyy esim. oulun tuomiokirkkoa matkailunähtävyytenä?
- Partiolaiset haluavat järjestää tapahtuman seurakunnan tiloissa, mitä voimme heille tarjota netissä?
- Yhteisöllisyyden muodostuminen tapahtuman ympärille – miten yhteisöllisyyden tarve syntyy ja mikä kimmoittaa verkossa keskusteluun aiheen ympärillä?
Mitä tavoittelemme?
Tavoitteena on tehdä verkkopalvelu, joka kestää neljän tavoitetahon tarkastelun: seurakuntalaisen, seurakuntien, hankkeen ja kirkon tavoitteet. Tähän tavoitteeseen pääsemme, kun ymmärrämme tarinat taustalla – millaisia vaiheita kohtaamme seurakunnan arkityössä päivittäin? Millaisia kohtaamisia toivomme seurakuntalaisille verkkopalvelumme parissa?
Pilottityö tullaan toteuttamaan syksyn ja alkutalven aikana tiiviissä yhteistyössä kaikkien hankkeessa mukana olevien tahojen kesken. Työtapana käytämme työpajoja, workshoppeja, joissa keskitytään kuvaamaan toimintaa seurakuntalaisen ja seurakunnan välillä tarinankerronnan avulla ja myöhemmin, ymmärryksen karttuessa, piirtämällä näkymiä eri verkkopalvelun toiminteista ja mallintamalla niitä toimintaketjuiksi, joita voidaan helposti testata aidossa ympäristössä – mobiilissa, tietokoneella ja tabletilla. Työtapa on helppo kaikille workshoppeihin osallistuville – teknistä osaamista ei tarvita lainkaan – kerrataan vain yhdessä mitä tapahtuu vaikkapa, kun tapahtuman ilmoittautuminen avataan.
Turkulaisittain tapahtumista – osa yksi ”Tapahtumaan osallistuva kysyy…”
Koska onnistuneessa verkkopalvelun suunnittelussa lähtökohtana ovat sen käyttäjät, päätin toteuttaa turkulaisittain kirjoitetun kysymyskorttisarjan yhdestä ydin kokonaisuudesta – tapahtumista – jaettavaksi tänne blogiin. Korttisarjassa on kolme osaa. Ensimmäinen osa aiheesta: ”Tapahtumaan osallistuva kysyy…” toinen osa on kirjoitettu ylläpitotyön kannalta ”Tapahtuman järjestäjä kysyy…” kolmas osa ”Jos sovellus osaisi kysyä…”. Nyt ensimmäinen korttisarjan osa jakoon!
Puuttuuko joku kysymys? Entä millaisia kysymyksiä ylläpidon korttiin tulisi sisällyttää?
Jaa näkemyksesi ja osallistu rohkeasti!
Kirjoittajasta:
Kirjoittaja toimii Ambientian palvelumuotoilutiimissä konseptisuunnittelijana ja tiimin vetäjänä ja on intohimoinen loppukäyttäjälähtöisyyden puolesta puhuja. Seurakuntien verkkohankkeessa kirjoittajan vastuulla on verkkopalvelun konseptisuunnittelun koko kirjo (löydettävyys, esteettömyys, käytettävyys, tavoitteellisuus…) – luonnollisesti loppukäyttäjiä (eli ihan jokaista, joka palvelua käyttää – ylläpitäjästä satunnaiseen klikkailijaan) unohtamatta. Rohkaisen teitä tällä omalla liittämälläni kuvalla olemaan hankkeessa omia itsejänne – minua ei ainakaan tarvitse jännittää! Kaikkea saa kysyä – vastaan kykyjeni mukaan ja ohjaan kysymykset eteenpäin jos itse en tiedä vastausta.
En löytänyt Twitteristä hankkeelle hashtagia, joten otin lusikan käteen ja muotoilin seuraavan: #srkverkkohanke:
https://twitter.com/search?q=%23srkverkkohanke&src=hash
Innokasta tweettailua 🙂