Vinkkejä facebookmarkkinointiin

Facebookissa käyttäjä ei näe omassa uutisvirrassaan kuin murto-osan kaikesta siitä, mitä omissa verkostoissa tapahtuu eli mitä kaveri ja seuratut sivut sekä ryhmät laittavat omille seinilleen. Puhumattakaan kaikesta muusta sisällöstä mitä facebookiin päivittäin ladataan.  Vaikka esim. facebooksivulla olisikin suuri määrä faneja, keskimäärin vain reilu 6% sivujen seuraajista näkee sen päivityksiä.  

Mutta ei hätää, facebook tarjoaa tähän avun. Näkyvyyttä ja mainoksia voi ostaa  näin päästä omien verkostojen ulkopuolelle.    

Markkinoinnin ostaminen onkin tehty facebookissa helpoksi ja kannustavaksi. Mainoksen hinnan voi määäritellä täysin itse ja jo muutamalla eurolla saa näkyvyyttä nostettua joillekin sadoille ihmisille. Periaate on että mainostajat kilpailevat keskenään paikasta ihmisten uutisvirrassa ja mainosten hinta/näkyvyys määräytyy sen mukaan kuinka moni kilpailee samasta paikasta. Kun mainosta alkaa tekemään, facebook näyttää kuinka monelle käyttäjälle mainos periaatteessa voisi näkyä. Mitä enemmän mainoksesta maksaa, sitä varmemmin se myös näkyy yhä suuremmalle joukolle ihmisiä.  Mainostamista motivoidaan kertomalla kuinka monelle mainoksen tuloksista, moniko siihen on reagoinut tai onko mainos poikinut lisää faneja sivuille. Perinteisessä printtimainonnassa tämä on pelkän arvion varassa.

Kohderyhmä 

Mainostaja voi määritellä erilaisia kohderyhmiä kenelle haluaa mainoksensa näkyvän. Erilaisiin tarkoituksiin kannattaakin luoda jo valmiiksi erityyppisiä kohderyhmiä, jolloin niitä on helppo valita käyttöön myöhemmin.  Kohderyhmän voi valita seuraavien ominaisuuksia mukaan: 

  • Ikä 
  • Sukupuoli 
  • asuinpaikka, paikka jossa vierailee tai paikka jossa on äskettäin ollut 
  • Kiinnostuksen kohteet 

Yleisimmin käytetty rajaava tekijä esim alueellisiin mainoksiin on kaupunki tai kunta jonka alueelle mainoksen näkyvyyden haluaa rajata. Paikallista toimintoa on usein turha mainostaa kaukana asuville.  Kiinnostuksen kohteita facebook tarjoaa nykyään automaattisesti, mutta niitä kannattaa käyttää harkiten ja kokeillen. Miten facebook tietää luokitella ihmisiä kiinnostuksen kohteiden mukaan? Tämä määräytyy esim sillä perusteella, millaisilla facebooksivuilla käyttäjät käyvät tai mitä he fanittavat. Sopivia avainsanoja kiinnostuksen kohteiksi kannattaa etsiä jotta kohderyhmä olisi mahdollisimman paljon juuri ne ihmiset joita haluaa tavoittaa.

Mainoshallinnalla mainostaja voi myös löytää ihmisiä, jotka ovat käyneet esim omilla nettisivuilla tai muissa omissa nettipalveluissa. Kehittyneemmillään markkinointi voidaan yhdistää yrityksen oman asiakastietojärjestelmään ja esim. mainostaa niille ihmisille, jotka ovat ostaneet jotain tuotetta yrityksen kivijalkakaupasta. Mainostajalle ihmiset näkyvät anonyymisti – mainostaja ei siis voi nähdä kohderyhmää yksilötasolla kuka mihinkin ryhmään kuuluu.  

Kohderyhmän rajauksella on vielä olemassa seikka, joka koskee erityisesti kirkollista markkinointia. Facebookin mainossääntöjen mukaan mainosta ei saisi kohdentaa niin, että se kohdistuu suoraan esim henkilön uskonnollisen vakaumukseen. Mainoksessa ei voi esim lukea ”Oletko luterilainen?” yms. Tarkempia tietoja ko. säännöstä löytyy täältä: https://www.facebook.com/policies/ads/prohibited_content/personal_attributes

Mainosten hallinta 

Jotta markkinointi olisi ylipäätään mahdollista, täytyy käyttäjällä olla mainostilin asetukset kunnossa.  Mainostilin hallinnan ja mainonnan voi ostaa ulkopuolisilta palveluntarjoajilta tai hoitaa se itse. Tärkeinpänä on maksutapa, joka yleisimmin on luottokortti.  Maksut veloitetaan luottokortilta toteutuneiden tapahtumien mukaan jälkikäteen ja niistä on saatavilla kuitti josta näkee mihin mainontaa on käytetty ja kuinka paljon se on saavuttanut.  Mainonnassa on hyvä huomioida että suomessa pitäisi maksaa alv:t suomeen. Tämän takia Facebooktilin asetuksissa täytyy olla päällä vaihtoehto ”Ostan mainoksia liiketoimintatarkoituksessa”.  

Mainosten hallinta löytyy osoitteesta facebook.com/ads tai klikkaamalla facebookini ylävalikon oikeassa sivussa olevaa nuolta ja sen alta avautuvasta valikosta ”hallitse mainoksia”.  

Mainosten hallinnan kautta näkee kaikki ne mainokset mitä tilillä on aikaisemmin tehnyt. Sen kautta voi myös muuttaa parhaillaan käynnissä olevia mainoksia.  Mainosten hallinnassa voit antaa myös valitsemillesi muille facebookkäyttäjille oikeuden käyttää mainostiliä. 

Mainostyökalut muuttuvat jatkuvasti joten jonkin asian löytymistä totutusta poikkeavasta paikasta ei ole ollenkaan tavatonta.  Myös termit ja periaatteet voivat vaihtua yllättäen toisiksi.  Tämän takia mainostamisessa ei pääse täysin oppineeksi, vaan se vaatii jatkuvaa opiskelua ja muutosten seurantaa. 

Päivitysboostaus 

Helpoin tapa käyttää mainontaa on ostaa sivun päivitykselle näkyvyyttä. Jos mainostili on käytössä, ylläpitäjälle näkyy päivitysten yhteydessä nappi ”mainosta julkaisua”. Tästä saa esille ikkunan missä voi määritellä mainoksen kohderyhmän, budjetin ja keston.  

Kohderyhmän voi valita vapaasti tai kohdentaa sivuston faneihin sekä heidän kavereihinsa.  Joissakin tapauksissa näkyvyys sivuston fanien kavereille voi olla hyödyllistä, koska tällöin päivitykset näkyvät myös oman faniverkoston ulkopuolelle ja päivityksen kiinnostavuutta lisää se että käyttäjä näkee kaverinsa tykänneen sivusta.  

Mainoksen luominen 

Mainoksen luomisen voi aloittaa monella tapaa, yleisimmin mainosten hallinnassa olevan + painikkkeen kautta.  

Mainoskampanjaa luotaessa mainokselle voi asettaa erilaisia tavoitteita joiden perusteella valitaan millä tavalla ja keille mainokset näkyvät.  

Liikenne = Luodaan mainoksia jotka ohjaavat valitulle nettisivulle (tai sovellukseen / messengeriin). Tällä vaihtoehdolla voisi mainostaa esim. omia nettisivuja. Facebookin uutisvirrassa näkyy mainos, jota klikkaamalla käyttäjä siirtyy valitulle sivustolle.  

Sitoutuminen = Julkaisuun sitoutuminen / Sivutykkäkset / Tapahtumiin vastaukset.  Tätä vaihtoehtoa käytetään facebookissa eniten. Julkaisuun sitoutuminen on sama kuin aiemmin käsitelty ”Päivitysboostaus” eli sillä ostetaan sivuille tehdylle päivitykselle näkyvyyttä. Sivutykkäyksillä näytetään mainosta, jonka tavoitteena on saada facebooksivuille lisää seuraajia. Tapahtumavastauksilla tavoitteena on näyttää tapahtumaa mainoksen kohderyhmälle ja saada heitä kiinnostumaan tapahtumasta.  Nämä kaikki kolme voi tehdä myös facebooksivuilla olevien linkkien kautta.  

Lisää faneja facebooksivulle 

Otetaan käytännön esimerkki: Kuinka saan lisättyä fanien määrää sivustollani? Facebook tarjoaa tähän sivutykkäyspohjaista mainontaa ja tähän pääsee tällä hetkellä sivun ylläpitäjille näkyvästä hallintavalikosta kohdasta ”Markkinoinnit” ja sieltä linkki ”Luo uusi markkinointi”. Avautuvasta valikosta valitaan ”Markkinoi sivuasi”.  Tämän jälkeen näet erilaisia osioita joiden oikealla puolella näkyy mainoksesi esikatselu. Siinä pitäisi näkyä oletuksena facebooksivusi nimi ja sen kansikuva sekä sivuston kuvaus. Voit muuttaa näitä kaikkia mainoksen luovassa sisällössä.  

Seuraava valinta on mainoksen kohderyhmä. Kenelle haluat että mainos näkyy? Voi muokata kohdentamisen kautta valittuja ihmisiä. Tärkein näistä on se kenelle et halua mainoksen näkyvän: poissuljetuissa yhteyksissä kannattaa olla oman sivuston fanit etteivät he turhaan näe mainosta, joka kutsuu tykkäämään sivustosta.  

Kun valitset kohderyhmän rajauksia, näet kuinka monta facebook-käyttäjää sen sisään teoriassa mahtuu.   

Seuravaksi valitaan mainoksen budjetti ja kesto. Budjetiksi voi tällä hetkellä valita keskimääräisen päivittäisen kulutuksen. Esim jos mainos kestää 7 päivää ja päivittäiseksi kulutukseksi valitsee 10 euroa, mainos kokonaisuudessaan tulee maksamaan korkeintaan 70 euroa. Huomaa että summat ovat ilman alv:ta, jolloin lopullisen summan selville saamiseksii on siihen laskettava 24% lisää. 

Päivittäisen mainosbudjetin kohdalla on valikko jossa on valmiita summaehdotuksia. Voit kuitenkin kirjoittaa summan kohdalle minkä tahansa luvun, kunhan se on enemmän kuin 1€. 

Kun summa ja kesto on valittu, mainostyökalu kertoo arvion kuinka monta fania teoriassa tällä mainoksella olisi mahdollista saada.   

Ennen lopullista mainoksen tilausta, mainostyökalu näyttää mainoksesta yhteenvedon jonka hyväksymisen jälkeen mainos menee facebookille tarkistettavaksi.  

Mainosten tulee noudattaa yleisiä facebookin mainoskäytäntöjä: https://www.facebook.com/policies/ads/ 

Halvimman tarjouksen hakeminen

Kun mainoksen luo, facebook oletuksena ”optimoi” mainoksen näkyvyyttä, omien sanojensa mukaan parhaaksi mahdolliseksi. Voit kuitenkin yrittää löytää mahdollisimman halpaa hintaa sivutykkäysmainoksillesi ja tämä kannattaa varsinkin silloin, jos fanimäärän nostolla ei ole mitään kiirettä.  Käytännössä tämä tehdään mainoshallinnan kautta etsimällä luotu mainos ja muokkaamalla sen mainosjoukkoa.  Kohdassa ”Optimointi ja jakelu” on kohta ”tarjousstrategia” missä voit määrittää maksimihinnan sivutykkäykselle valitsemalla tarjousrajan esim. 0,30€ / sivutykkäys.  Koska mainonta perustuu mainostajien keskinäiselle kilpailuille, saattaa jonain aikana tietylle kohderyhmälle olla halvempaa mainostaa kuin jotain toisena. Tällöin ei kuitenkaan maksa sivutykkäyksistä liikaa. Jos raja on liian alhainen, tarjous ei menesty eikä mainoksia näytetä mutta rahaa ei myöskään kulu.  oikean rajan kokeileminen vaatii lähinnä aikaa ja vaivaa löytää päivittäi/viikoittain sopivin tarjous.

  

20% mainoskuvasääntö 

Facebook ohjeistaa mainoksissta käyttettävistä kuvista ettei niiden kuva-lasta saisi olla yli 20% tekstiä.  Jos facebook huomaa tekstiä olevan enemmän, tästä tulee erillinen varoitus jossa todetaa joko kuvan saavan vain vähän näkyvyytta tai ettei kuvaa voi käyttää mainoksessa ollenkaan. Tämän takia facebookmainoskuvat pitäisi miettiä erikseen, jos ajatellaan esim. tapahtuman visuaallista ilmettä ja mainontaa. On hyvä huomioida että esim. tapahtuman kansikuva tulee automaattisesti tapahtuman mainoskuvaksi jos tapahtumalle ostaa näkyvyyttä. Tällöin tapahtuman kansikuvaksi ei kannata valita kuvaa jossa on paljon tekstiä.   

Mainoskuva kannattaa pikemminkin olla kokonaan ilman tekstiä, koska usein esim tapahtuman nimi näkyy itse mainoksen tekstissä. Tällöin sen toistaminen kuvassa on turhaa. Tekstittömyyttä puoltaa myös se, että mainoskuvien näkyminen mobiilisti voi tuoda eteen odottamattomia haasteita. Tällä hetkellä mainoskuvat leikkautuvat molemmista sivuista jolloin kuvassa oleva teksti saattaisi jäädä osittain piiloon.  

Jos kuvassa on tekstiä, voit tällä työkalulla tarkistaa kuinka paljon sitä on: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Mainoskuvia valitessa kannattaa etsiä mahdollisimman kiinnostava ja selkeä kuva joka toimii sekä tietokoneen näytöllä että kännykän pienessä näytössä.  

Mainossisältöjen vaihtoehdot 

Mainoksissa voi käyttää kuvia, videoita, diaesityksiä tai kuvasarjoja. Videosisältöjen tehokkuus mainoksissa on kasvussa ja niitä kannattaa yhä enemmän kokeilla. Videoiden suositusmuodoista löytyy tietoa täältä: https://www.facebook.com/business/ads-guide/video/facebook-feed/video-views

Yleisiä vinkkejä:  

  • Kun mainostat, mieti mitä haluat sanoa ja kenelle. Mitkä ovat tavoitteesi ja millaisia reaktioita mainoksiin odotat.
  • Ota mobiilikäyttäjät huomioon: mainoksista yli puolet nähdään mobiililaitteissa. Erityisesti mainoksen kuvan toimivuus mobiililaitteessa kannattaa testata (esim ettei kuva ole niin pieni ettei siitä saa selvää mitä se esittää) 
  • Valitse kiinnostava kuva! Kuva herättää huomion mutta kilpailu huomioista on yhä kovempaa. Mainoksia voi tehdä samaan aikaa useita  eri kuvilla ja kokeilla mikä niistä menestyy parhaiten 
  • Laadi mainokselle kiinnostava ja huomiota herättävä otsikointi ja kuvausteksti.  
  • Mikäli sinulla on aikaa, tee useampia eri tyylisiä mainoksia ja seuraa niiden toimivuutta. Voit milloin tahansa muuttaa mainoksen sisältöä tai sen ominaisuuksia tai keskeyttää mainonnan.  
  • Viime vuosina varsinkin isompien sivujen kohdalla spontaani fanittamisesta poistuminen on kasvanut verrattuna aikaisempiin vuosiin. Tästä ei siis pidä pelästyä jos esim. mainostamisen jälkeen ihmisiä poistuisikin sivun tykkääjistä.
  • Mainosta maltilla. Mainostaminen on tehty helpoksi ja facebook haluaa mielellään että mahdollisimman moni käyttäisi markkinointia 
  • Jos markkinointiin ei ole aikaa perehtyä, palvelu kannattaa ostaa facebookmarkkinointiin erikoistuneilta yrityksiltä. Tällöin markkinoinnista kokonaisuudessaan maksaa enemmän mutta omalle työajallekin on hyvä laskea hinta. Markkinointifirmalta saa myös selkeän laskun eikä luottokorttikuittien kanssa tarvitse temppuilla.  

 

Linkkejä:  

Facebookin omat ohjeet:  https://www.facebook.com/business/products/ads 

Mainonnan säännöistä: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/facebook-markkinoinnin-saannot