Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi kokouksessaan 17.9.2024 Kohti yhteistä ilmettä -projektin toisen vaiheen eli kirkon yhteisen uudistetun logon sekä seurakuntien uuden logomallin.
Maalissa ollaan: projektinailmeen kehittäminen varsinaisesti päättyy. Ja samaan aikaan ei olla: tekeminen ja yhteiskehittäminen jatkuu. Ilmehän ei tule lopullisen valmiiksi koskaan – tarvitaan uusia ilmeen mukaisia materiaaleja, variaatioita, sovelluksia – ja kun ilme tuntuu valmiilta, onkin taas varmasti jo aika vähän tarkistaa, että se on ajan tasalla.
Minulla on luja luotto siihen, että matka kohti yhteistä ilmettä jatkuu tästä eteenpäinkin hyvällä fiiliksellä ja rennolla mutta ammattitaitoiselle otteella. Yhdessä.
Viestijät ovat perinteisesti kirkossa olleet verkostoitunutta väkeä. Yhdessä on tehty monia isoja ja pieniä juttuja. Kirkon mediasäätiö syntyi kohta 20 vuotta sitten yhdessä olemme enemmän -ajatuksesta, samoin Lukkari, jota tänään käyttää 96 prosenttia seurakunnista. Joulukalentereita on jo pitkään tehty isossa verkostossa, lehtijuttuja vaihdetaan seurakuntalehtien välillä, ja somemateriaaleja jaetaan aktiivisesti.
Minusta kuitenkin näyttää ja kuulostaa Kirkon viestinnästä käsin siltä, että olemme tässä projektissa löytäneet vähän uutta, entistä verkostomaisempaa tapaa tehdä yhdessä. Pilottiseurakunnat olivat aktiivisia kukin omien resurssiensa mukaan, työpajat kokosivat kerta toisensa jälkeen sata idearikasta viestijää paikalle. Teamsissa on ideoitu, kokeiltu, testattu ja pohdittu yhdessä. Kyselyihin on vastattu laajasti luottamushenkilöitä myöten.
Kohti yhteistä ilmettä -projektissa jo lähtökohtana oli se, että projekti rullaa eteenpäin mukana olevien ohjauksessa. RACI-mallin mukaisesti projektissa oli vastuullinen projektiryhmä, joka koostui avoimella haulla etsityistä pilottiseurakunnista (R=responsible). Tilivelvollinen (A = accountable) oli Kirkon viestintä. Neuvojana (C = consulted) toimivat laajasti seurakuntien viestijät, ja päättäjille tiedotettiin projektin vaiheista säännöllisesti (I = informed). Itsestään selvyyksiä ei ollut, vaan jos keskustelussa nousi jotain esiin, käytiin katsomassa, mihin uusi ajatus voisi asiaa viedä.
Pelkään, että joku varmasti tunsi jääneensä projektin ulkolaidalle, ja joku toinen ei kuullut siitä lainkaan. Mutta pyrkimys avoimeen yhdessä tekemiseen oli vahva, ja se ihana innostus, joka huokui jo kesän 2023 kyselystä, on kantanut pitkälle. Toivottavasti tästä eteenpäinkin.
Nyt on pakettia kasassa
Kiirettä uusien, nyt olemassa olevien elementtien käyttöönottoon ei ole, sillä matka jatkuu eri materiaaleja työstäen ja jakaen. Mutta jo nyt on niin paljon valmista, että uuteen ilmeeseen siirtyminen on mahdollista!
Jokainen seurakunta ja yhtymä tekee luonnollisesti päätöksen ilmeeseen liittymisestä itsenäisesti. Tälle matkalle on lähdetty, koska yhteinen visuaalinen ilme tukee kirkon ja seurakuntien tunnistettavuutta: me olemme ev.lut. kirkko!
Yhteisen ilmeen rakentaminen ja siihen liittyminen on lisäksi kokonaiskirkollisesti ja yksittäiselle seurakunnalle erittäin kustannustehokasta verrattuna siihen, että seurakunnat kehittäisivät kukin erillisiä visuaalisia ilmeitään. Paikallisuus saadaan yhteisessä ilmeessä esiin monin elementein.
Uusi logomalli antaa seurakunnalle ja yhtymälle paljon valinnan vapautta. Yhteinen ympyrälogo Martti-risteineen liittää seurakunnan tai toimialan evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Oma nimilogo nostaa esiin seurakunnan nimen siellä, missä sitä tarvitaan. Lue lisää mahdollisuuksista ilmeen ohjeista!
Tulevaisuudessa ilmeeseen liittyvät asiat kootaan ensisijaisesti nk. design systemiin, jonka rakentaminen jatkuu Kirkon viestinnässä. Viestimme, kun on valmista. Tällä hetkellä (lokakuussa 2024) ilmeeseen liittyvät materiaalit ja taustat ovat alle listattujen linkkien takana:
- Kohti yhteistä ilmettä -projektin taustoihin ja etenemiseen voi tutustua evl.fi/plus-sivuilla (kaikille avoin).
- Yhteinen tekeminen, pohdinta ja materiaalien jakaminen on tehty ja edelleen tehdään Teamsissa Kirkon viestijät -ryhmän Visuaalinen viestintä -kanavalla (ryhmän jäsenille avoin). Selvitämme Kirkon viestinnässä parhaillaan, miten kanava järkevästi avataan laajemmalle joukolle.
- Visuaalisen ilmeen tämänhetkinen ohjepaketti on kaikkien seurakuntien työntekijöiden saatavilla Sakastissa (avoin seurakuntien työntekijöille).
Ollaan yhteydessä!
Viestintäjohtaja
Eeva-Kaisa (Eevu) Heikura, eeva-kaisa.heikura@evl.fi
Kirkon viestintä