Onko sinua joskus harmittanut se, ettet ole pystynyt markkinoimaan seurakuntasi tapahtumia seurakuntasi verkkosivustolla? Onko sinua harmittanut, että tapahtumasi piiloutuu vaikeiden termien taakse verkkosivuston alasivuilla? Onko sinua harmittanut, että työkalu, jolla olet markkinoimassa tapahtumaasi, on vaikea käyttöinen?
Älä enää ole harmistunut. Apu on lähellä.
Seurakuntien verkkohankkeessa on aivan erityisellä pieteetillä panostettu tapahtumiin, tapahtumakalenteriin ja mahdollisuuteen markkinoida tapahtumia. Seurakuntalaisten toive on ollut selkeä: Haluamme tietää mitä seurakunnassa tapahtuu. Emme halua jäädä hyvistä tapahtumista paitsi: Tapahtumat seurakunnan verkkosivuston etusivulle!
Seurakuntalaisten ja seurakuntien työntekijöiden toiveita on kuunneltu. Nyt Keravan seurakunnan ja Oulun seurakuntayhtymän verkkosivustojen koeversiot ovat nähtävillä. Etusivulla, paraatipaikalta, löytyvät tapahtumat.
Teroittakaa siis kynänne. Nyt on mahdollisuus mainostaa.
Myyvä tapahtumakuvaus onnistuu Lukkarilla
Verkkohankkeen pilottiseurakuntien työntekijät ovat olleet mukana räätälöimässä julkaisujärjestelmästä helppokäyttöisen.
Julkaisujärjestelmä on räätälöity seurakuntien tarpeisiin. Pakollisia kenttiä ovat
- tapahtuman nimi
- ingressi
- tapahtuman kuvaus
- tapahtuman alkamispäivämäärä ja kellonaika
- tapahtuman kategoria
Lisäksi tapahtumaan voi lisätä mm. tietoa
- tapahtumapaikasta
- päättymisajasta
- tapahtumaan liittyvistä asiasanoista
Kuvan ja linkin ilmoittautumiseen voi myös lisätä. Tapahtuman yhteydessä voi kertoa, onko tapahtuma monipäiväinen.
Minkälainen on hyvä tapahtumakuvaus?
Tapahtuman otsikkoon on hyvä panostaa. Houkuttava ja koukuttava otsikko herättää lukijan mielenkiinnon ja kertoo jo itse tapahtumasta. Otsikkoa muotoillessa on hyvä miettiä tapahtuman luonnetta ja kohderyhmää. Otsikko ei välttämättä synny heti, vaan muotoutuu vasta, kun itse tapahtuman kuvaus on muotoutunut.
Ingressi on lyhyt johdanto tekstiin. Siinä kerrotaan olennaiset tapahtumasta. Ingressiä kirjoittaessa on hyvä pitää mielessä, millä sanoilla seurakuntalainen saattaa etsiä tapahtumaa verkosta. Näitä avainsanoja on hyvä viljellä ingressissä. Ingressiä voi ajatella tiivistettynä mainoksena tapahtumasta.
Tapahtumaa kuvaillessa kannattaa vastata kysymyksiin:
- Kenelle tapahtuma on tarkoitettu?
- Mitä siellä tapahtuu?
- Keitä on mukana?
- Minkä verran tai millaista hartautta ja hengellisyyttä?
- Mistä saa lisätietoja?
Kerro, kenelle tapahtuma on tarkoitettu, ja onko tapahtuman kohderyhmä rajattu (esim. pelkästään naisille). Onko tapahtuma lapsiystävällinen ja mitä osallistujilta odotetaan? Toiset innostuvat luennosta, toiset haluavat osallistua aktiivisesti. Pitääkö tapahtumaan osallistuvan aktiivisesti ottaa osaa, vai riittääkö pelkkä läsnäolo?
Kerro minkälaista hengellisyyttä on tarjolla. Onko tapahtuman yhteydessä hartaus, vai pohditaanko hengellisiä asioita yhdessä. Toisille hengelliset keskustelut ovat positiivinen lisä, toisille ei toivottu ohjelmanumero.
Tapahtumalle sopiva kuva
Tapahtumakuvaukseen on hyvä liittää kuva. Kuvaa valitessa on hyvä miettiä esimerkiksi sitä, minkälaista tunnelmaa haluaa korostaa. Jos kuvassa esiintyy ihmisiä, on hyvä että he kuuluvat tapahtuman kohderyhmään. Mieti aina, miten kuva liittyy tapahtumaan. Hyvä nyrkkisääntö on yksi asia yhteen kuvaan.
Pistetään tapahtumat jakoon!
Kun tapahtuma on julkaistu, sen yhteydessä löytyy sosiaalisen median jakonapit. Jos siis seurakuntalainen innostuu jostain tapahtumasta ja haluaa jakaa sen ystävilleen, se onnistuu nappia painamalla.
Hyviin tapahtumiin kannattaa tietenkin panostaa, ja hyviä tapahtumia kannattaa myös mainostaa laadukkaasti. Mars markkinoimaan – hyvät tapahtumat jakoon!