Tähän aikaan vuodesta elän jännittäviä aikoja. Suhaan autollani ympäri Uuttamaata, etsin outoja osoitteita, soitan minulle vieraiden talojen ovikelloja. Kuulostelen ja odotan, kuka oven takaa löytyy. Millainen nuori on lähdössä ensi kesänä kanssani erityisrippikouluun? Kelaako hän ovelle pyörätuolilla vai juosta tömistääkö rappusille asti? Löytyykö yhteinen kieli, käytetäänkö puhetta vai kuvia? Vai viuhuvatko ilmassa viittomat?
Tänä vuonna en joudu valmistelemaan kehitysvammaisille nuorille suunnattuja erityisrippikouluja tyhjin käsin: repussani kulkee mukana kauan odotettu kirja. Erityisrippikoulun opettajan opas julkaistiin joulukuussa. Oppaaseen on koottu osaamista eri puolilta Suomea. Erityisrippikouluja järjestävät työntekijät saivat kaipaamansa työvälineen. Samalla kirkko sai toimintaansa lisäuskottavuutta: uskottava kirkko huomioi toiminnassaan kaikki seurakuntalaiset ja kirkko kuuluu kaikille!
Myös rippikoulu kuuluu kaikille – meidän työntekijöiden haasteena on löytää se tapa, jolla rippikoulu kunkin nuoren kohdalla voi toteutua. Yhdelle se voi tarkoittaa integroitumista tavalliseen rippikouluryhmään, toinen löytää paikkansa erityisriparilta. Kolmannen rippikoulu saattaa olla mahdollinen vain yksityisrippikouluna, tutun avustajan tukemana.
Erityisrippikoulun opettajan opas on tarkoitettu käytettäväksi monipuolisesti erilaisissa rippikouluissa. Lähtökohtaisesti se on suunnattu opettajan oppaaksi lievästi ja keskiasteisesti kehitysvammaisten nuorten rippikouluun. Kirjaan kannattaa kuitenkin tarttua jokaisen rippikoulutyötä tekevän. Tavallisestakin rippikouluryhmästä löytyy usein nuoria, joilla on omat erityistarpeensa.
Kaikki aistit käyttöön!
Riparille lähtiessä autoni perä on kattoon asti täynnä tavaraa. On värikkäitä kankaita, roolivaatteita, rukouskiviä, lattiakuvamateriaaleja, muovailuvahaa, laulukansioita… Se tärkein on kuitenkin korvien välissä: tieto siitä, että koolla on joukko ainutlaatuisia nuoria, joilla on jokaisella omat vahvuutensa ja omat haasteensa. Myös erityisrippikoulun ohjaajatiimiin tarvitaan erilaisia persoonia ja erilaisia taitoja.
Erityisrippikoulun opetuksessa kannattaa hyödyntää monipuolisesti näköä, kuuloa, tuntoa, hajua ja makua – kaikkia aisteja! Erilainen oppija oppii paremmin tekemällä itse ja saa samalla rippikoulutilanteesta kokonaisvaltaisemman elämyksen. Selkokielisyys ja konkreettisuus ovat avainsanoja.
Erityisrippikoulun opettajan oppaassa löytyy näkökulmia ja tapoja toteuttaa rippikoulua monipuolisesti. Liikkeelle lähdetään erityisrippikoulun suunnittelusta ja valmistelusta, ja vinkkejä löytyy niin opetukseen kuin hartauselämäänkin.
Erityisrippikoulun opettajan oppaan oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa on käytetty apuna kirjaa Usko ja elämä – Kristinuskon pääkohdat selkokielellä. Usko ja elämä -kirja seuraa katekismuksen rakennetta ja näin ollen sitä on mahdollista käyttää erityisrippikoulun oppikirjana.
Olennaisen äärellä
Erityisrippikoulun ohjaaminen on vaativaa ja raskasta. Samalla se on myös hauskaa ja antoisaa. Erityisrippikoulussa ohjaaja voi tuntea itsensä helposti riittämättömäksi. Kuitenkin tärkeintä ja olennaisinta on olla vain oma itsensä. Vain siten todellinen kohtaaminen nuoren kanssa on mahdollista. Tässä kohtaamisessa toteutuu iso osa rippikoulun perussisältöä. Armo ja rakkaus tulevat lihaksi, kun ihminen otetaan todesta kaikkine ominaisuuksineen.
Kehitysvammaisen nuoren rippikoululle ei voida asettaa mittavia tiedollisia tavoitteita. Hänenkin kohdallaan voi kuitenkin toteutua rippikoulun tärkein tavoite: elää ja kasvaa siinä uskossa, johon hänet on kastettu.
Kun autistinen nuori, jolle jo ryhmään tuleminen ja siinä oleminen on silminnähden vaikeaa, haluaa itse pitää leirin viimeisen illan hartauden, se on hetki, joka puhuttelee leirin vetäjän hiljaiseksi. Pyhä koskettaa, ja usko on jotain, joka ei mahdu sanoihin.
Erityisrippikoulun opettajan opas rohkaisee lähtemään mukaan erityisrippikouluun. Jos työurallasi on mahdollisuus kokea tällainen kirkon työn muoto ja olet valmis haasteisiin: tervemenoa erityisriparille! Sen jälkeen olet taatusti monta kokemusta rikkaampi ja käynyt työssäsi olennaisimman äärellä.
Erityisrippikoulun opettajan opas Sakastissa – lataa pdf tai tilaa kirja Unigrafian julkaisumyynnistä.
Sakastin Saavutettavuus-sivut
Usko ja elämä kirkon selkosivuilla
Katri Suhonen
asiantuntija, Kirkkohallitus
Sanna Ylä-Jussila
kehitysvammaistyön pappi, Uusimaa