Maaliskuinen päivä Pöytyän seurakuntatalolla kokosi suurimman osan seurakuntamme työntekijöistä paikalle. Kiinnostus Verkkohankkeen info- ja innovointipäivään oli suuri. Ensimmäiseksi aamupäivällä perehdyimme hankkeeseen ja teimme pöytyäläisiä persoonakuvauksia. Kylläpä tuli komeaa väkeä!
Miten tehdä seurakuntalaisia houkutteleva tapahtumakuvaus?
Iltapäivällä jatkoimme tapahtumatyöpajan merkeissä vähän pienemmällä väellä, mutta myös siihen riitti kiinnostusta. Osa osallistujista innostui aamupäivästä niin, että päätti ex tempore jäädä työstämään myös valovoimaisia tapahtumakuvauksia!
Ei se ihan helppoa ole…
Osallistujia houkuttelevan tapahtumakuvauksen tekeminen ei olekaan ihan helppoa, kun asiaan paneutuu enemmän. Helpompaa olisi ilmoittaa tapahtumasta lyhyesti, selkeästi mahdollisimman vähillä sanoilla. Siis totutulla tavalla. Me työntekijät toki tiedämme jo tapahtumaa järjestäessämme, mitä on tulossa, mutta entäpä potentiaalinen ja harkitseva osallistuja, joka ei tiedä tapahtumasta mitään! Vanhaan malliin esitetty tapahtuman nimi, aika, paikka ja työntekijöiden nimet jättivät kuitenkin monet seurakuntalaiset kyselemään epätietoisina.
Kun aloitimme valovoimaisen tapahtumakuvauksen tekemistä, niin pohdimme muun muassa seuraavia:
- Mitkä sanat ovat tärkeitä? Millä sanalla tapahtumaa haetaan hakukoneella?
- Kenelle tapahtuma järjestetään?
- Minkä ikäisille tapahtuma on tarkoitettu? Vai onko se kaikenikäisille?
- Mitä tietoa mahdollinen osallistuja kaipaa?
- Onko tapahtuma maksullinen?
- Millaista hengellisyyttä tai hartaudenharjoitusta tapahtumassa on?
- Millainen valokuva olisi houkutteleva ja kertoisi tapahtumasta?
Kun tapahtumakuvausta mietitään loppukäyttäjää eli seurakunnan verkkosivuston käyttäjää tai ketä tahansa googlettajaa ajatellen, ajatuksia ohjaa mieleen piirtyvä kuva potentiaalisesta osallistujasta (vrt. persoonakuvaukset). Esimerkiksi tapahtumakuvauksen äänensävy riippuu tietysti tapahtumasta ja kohderyhmästä: ikäihmisten tapahtumasta kertomiseen käytetään eri sanoja, kuin nuorten tapahtuman kuvaukseen. Samoin käytetyt sanat ovat erilaisia riippuen siitä, onko kyseessä aktiiviseurakuntalaisten säännöllinen piiri tai kaikenkansan kevätmarkkinat. Erityisesti otsikko ja ingressi merkitsevät paljon, sillä ne houkuttavat, innostavat ja herättävät kiinnostuksen. Tärkeää on toki sekin, että tapahtuman toteutus vastaa sen kuvausta eli osallistujan odotuksiin vastataan. Miksi osallistuisin juuri tähän tapahtumaan, saattaa googlettaja pohtia kännykkänsä äärellä.
Konkreettista tekemistä – harjoitellaan tapahtumakuvauksia!
Tapahtumakuvakset tehtiin pienissä ryhmissä. Mukaan oli varattu aikakausilehtiä, kyniä, liimaa ja tapahtumakuvauksen julistepohjat . Innostunut puheensorina kuului ryhmistä. Miten helppoa onkaan työskennellä työtovereiden kesken! Iloisista naurunpyrähdyksistä päätellen tapahtuman houkuttelevuus laittoi mielikuvituksen liikkeelle.
Työpaja toi verkkosivuston tapahtumakeskeisyyden konkreettisesti esille. Juuri tapahtumistahan me työntekijät haluamme verkkosivustolla kertoa ja niitä myös seurakuntalaiset etsivät! Valovoimaisia tapahtumakuvauksia on hyvä tehdä harjoittelumielessä lisää. Verkkohankkeessa tuotetut tapahtumakuvausjulisteet kuvauspohjat ovat oiva apu tekemisessä, kuten myös verkkoilmaisun muistilista .
Työpajassamme syntyi jo monia huimia uusia tapahtumia tai sitten olemassa olevia, menneitä tai tulevia tapahtumia hieman houkuttelevammin – siis oikeita tapahtumia! Lämpimästi tervetuloa!